Meester Arend, Daltonschool De Poorter – Fotografie: Johannes van Camp

Respect basis voor vreedzame school De Poorter

In het klaslokaal van meester Arend is VER altijd dichtbij. Het hangt in vette letters aan de muur. VER staat voor Veilig, Eerlijk en Rustig.

“Het is zo’n beetje onze grondwet. We willen dat iedereen zich hier veilig voelt, eerlijk is en zich rustig gedraagt”, vertelt Arend Ploeger, meester in groep 4 van De Poorter. Het draagt bij aan de vreedzame school die De Poorter wil zijn. Waar iedereen gelijk is en respectvol met elkaar omgaat. ‘We grijpen er continu op terug. Als er iets vervelends gebeurt, vraag ik: ‘Wat je nu doet, is toch niet VER? De kinderen begrijpen dan direct wat er bedoeld wordt.

Op andere muren hangen de klassenregels. De kinderen hebben ze zelf opgesteld. Er hangt een vel naast met alle namen in handschrift. Daarmee zijn de kinderen mede-eigenaar van de regels.

Daarnaast heeft De Poorter mediators op het schoolplein. Twee kinderen uit groep 7 en 8, herkenbaar aan hun gele hesje. “Bij een conflict proberen ze het eerst zelf op te lossen. Lukt dat niet, dan zoeken ze de mediators op. Ze gaan rustig naar binnen om het uit te praten, met het draaiboek van de mediators. Dat werkt goed. Ik hoor vaak terug: ‘maar hoe zou jij het vinden als…?‘ Dat is precies wat we nastreven: invoelen hoe iets voor een ander is.”

Respect loopt daarom als rode draad door De Poorter. “Ik probeer uit te dragen dat iedereen is wie hij is. Je hoeft het niet met elkaar eens te zijn, maar accepteer dat een ander iets anders vindt dan jij. Probeer te snappen wat een ander vindt en voelt. Dan kun je gewoon vrienden zijn met elkaar. Het is mooi om te zien dat het werkt. Ik kom hier situaties tegen waarvan ik denk: zo, daar kunnen volwassenen nog wat van leren.”